1. Bensin till frukost?!

Ingen? Ja det var ju oväntat......för det får jag och du faktiskt till en extremt stor sannolikhet ändå. 

Va? Hurdå? Genom växthuseffekten och allt det där eller?

Ja även det..


Men jag syftar framförallt på ditt och mitt...
Smink.
Vaselin. Schampoo. Ögonskuggor. Mascara. Foundation. Lipgloss. Duscholja. Handkräm. Ansiktskräm. Solskydd. Lypsyl. Listan kan göras lååååång... (som vi oftast använder på morgonen... därav frågan om bensin till frukost ;-)

I dessa produkter används mineralolja, eller ingredienser som är baserade på mineralolja. Mineraloljan utvinns på olika sätt ifrån råoljan, på samma sätt som bensinen, där den raffineras och omvandlas till olika fasta och flytande former vilka alla används i bl.a. kosmetika och hudvård. Så det är alltså inte ren bensin som är produkterna, men mineralolja kommer ifrån samma råolja som bensinen gör.

Det är en katastrof!  Varför? Jo – inte många vet om det.
Jag själv visste inte om detta förrän för bara några veckor sedan.

Därför finns den här bloggen!

Sidan kommer främst diskutera och informera om hur olika mineraloljor, utvunna ur råolja, används i vanliga smink, hud- och hårvårdsprodukter - samt varför det inte är bra. Här kommer även finnas tips på alternativa produkter (se länkarna till höger, där kan ni redan hitta ett och annat), samt andra länkar värda ett besök!

Källkritken är självklart viktig, så kommentera gärna det jag skriver om Ni undrar över något, eller upptäckt att källan inte angivits korrekt etc.

Bloggen är en del av slutprodukten av ett skolarbete i Naturkunskap A&B samt Sociologi med temat Hållbar Utveckling. Inspirationen till att skapa denna blogg har jag däremot fått ifrån Klimatfakta  (tackar och bockar) samt Al Gore's film An Inconvenient Truth (En obekväm sanning)!
 
Välkommen hit!
//Rebecka



Nästa
 inlägg;

Jag hävdar ju att mineralolja i hudvård&smink är en katstrof!
Men  v a r f ö r ?
Fler konkreta exempel, och svar på frågan "varför" kommer finnas till början av november...

För er som kanske tänkte;
"Inte kan det väl vara en sådan katastrof? Då skulle produkterna ju inte tillåtas. Allt som är naturligt är inte bra... och allt som är syntetiskt är inte dåligt". Eller vice versa..

Håll utkik!!
 

Kommentarer
Postat av: Dorte Nissen

Hej och tack för att du tar up den här problematiken. Det är tyvärr väldigt få som är medvetna om vad mineralojla är. Jag vill dock upmärksamma att mineralojla bara är en av många problematiska tillsatser i hygienprodukter. Om du vill veta mer, kan du gå in på min hemsida www.simplypure.se och klicka in på checklistan-(produkter/skadliga ämnen/tests). Du är välkommen at kontakta mig om du behöver mer info.
Mvh
Dorte Nissen/Simply Pure
0708 992 519

Postat av: lisbeth

Intressant och kul med så många naturliga hudvårds- och hygienprodukter. Dock är det svårt att veta om en vara är ekologisk eller biologisk när produkterna inte är märkta med att de blivit granskade av en oberoende organisation. Det finns olika som granska hygienvaror:

BDIH som är en naturlig märkning - de har inga krav på ekologiskt innehåll, endast rekommendation.
ECOcert kräver ett ekologiskt innehåll på minst 5% av slutprodukten
Soil Association kräver ett granskat ekologiskt innehåll av minst 70% av slutprodukten för att bli godkänt, minst 95% ekologisk granskat (av en oberoende organisation) för att få använda deras logga.

Alla kräver att varorna skall vara utan mineraloljor - men i övrigt skiljer det mycket, mycket.

2007-11-17 @ 13:52:07
URL: http://www.ekohygien.se
Postat av: Rebecka

Tack för kommentarerna!



Självfallet skall jag ta upp dessa fakta också.

2008-10-09 @ 16:41:59
URL: http://bensintillfrukost.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback